After 4 years then I realised that it was actually RE-SIT the exam. Not RESEAT! Haha. Ignore it. I am too lazy to correct the mistakes =P


15 July 2012

Human Genetics - PBL

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hai korang, budak pandai!

Segala penerangan mengenai jadual Module 1 dah pun diterangkan kat sini. so, kali ni, aku nak share dengan korang pasal PBL 1 yang bertajuk 'Baby Bruce'. PBL ni menceritakan seorang bayi yang bernama Bruce ada banyak bruise (lebam) kat anggota badan dia. si Bruce ni menghidap Haemophilia, sejenis penyakit kekurangan Factor VIII dan menyebabkan blood clotting disorder.

So, sila lah tengok video comel ni sekejap mengenai blood coagulation process.



Dan, ni dia concept map group aku :


Ni merupakan concept map rasmi yang aku buatkan untuk group aku

***

Dalam entri-entri untuk Semester 2 ni, tak banyak mengenai PBL yang boleh aku share. sebabnya, aku tak jumpa apa-apa video yang berkaitan dengan PBL yang lain. lagipun, kebanyakan concept map dalam Semester 2 ni aku tak buat. ada kawan 1 group PBL yang tolong buatkan. so, tak dapat lah aku nak share. aku akan share concept map yang aku buat sendiri je.

Masa Semester 1 dulu, memang semua concept map aku buat sendiri. sebab tu lah pengetahuan aku agak mantap jugak lah masa Semester 1. bila masuk Semester 2 ni, aku jadi makin malas dan study pun jadi entah pape. hehe. so, pengajarannya di sini.... korang rajin-rajin lah buat concept map sendiri supaya pengetahuan korang jadi lebih mantap. toksah dok mengharap orang lain je ok.



***

Ok habis dah part Module 1. EOM untuk Module 1 ni aku dapat B- je (60% - 64%). huhuhu. tulah... study last minute lagi. dah lah dari awal lecture tak paham pape. Isnin nak exam, pukul 11 pagi hari Ahad baru aku start bukak nota. masa tulah baru sibuk nak pahamkan kesemuanya. hehe.


6 comments:

Anonymous said...

Salam. Saya dah dapat tawaran ke Medic ukm. And tibe2 terjumpa blog menarik ni. Heee.

Saya nak tanya..
Biasiswa JPA tu mmg kne apply atau dia akan tawarkan waktu pendaftaran?

Thank you. Blog ni mmg best! :D

kurakuraygslow said...

Wasalam. Oh bakal junior la ni =)

Kalau sebelum ni lah kan, biasiswa JPA tu kena jugak apply. Takde lah dia tawarkan macam tu je. Tapi, sape2 yang dapat Medic memang konfem lah dapat JPA. Caranya pergi kat web JPA dan download & print segala dokumen yang ada. Lepas tu isi dan masa kat UKM nanti, kena serahkan kat pihak2 tertentu. Ni dulu tau. Sekarang tak tau lah macam mana.

Terima kasih atas pujian. Selalu2 lah baca blog ni =)

Anonymous said...

assalamualaikum kak... nk tnya skit..
msa batch akak dlu, smua student medic dapat biasiswa jpa ke?
thnaks :)

kurakuraygslow said...

Waalaikumussalam. Dulu automatik student medic dapat JPA. Kiranya semua dapat lah, tp ada jugak yg tak ambil JPA, guna PTPTN. Tp skrg dah tak automatik dah. Kena mohon.

Anonymous said...

thanks kak... :) wondering knpe ad yg amik ptptn tak amik jpa... btw.. ske sngt bce blog ni.. very informative ... keep it up kak...:)

kurakuraygslow said...

Klu ambik JPA, kena berkhidmat dengan kerajaan lepas habis belajar. So sape yang tak nak terikat dgn kerajaan tu akan ambik PTPTN. Anyway, thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails Related Posts with Thumbnails