After 4 years then I realised that it was actually RE-SIT the exam. Not RESEAT! Haha. Ignore it. I am too lazy to correct the mistakes =P


27 November 2011

Cellular Biomolecules - CL & MES

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hai korang, budak pandai!

Best tak penerangan aku setakat ni? ada rasa semangat nak masuk Medic UKM tak? berkobar-kobar ke berdebar-debar? hehehe =D

***
Seperti biasa, aku nak korang rujuk jadual ni semula. fokus kat CL yang ada. untuk CL yang agak susah dan rumit, aku suka cari alternatif lain untuk pahamkan dia. sebab, aku ni tersangatlah malas baca buku. tapi, kalau tak study pape, gagal lah pulak nanti. kesian parents aku yang mengharapkan aku akan lulus dengan cemerlang dalam Medic ni.



So, apa yang aku buat? aku akan pergi YouTube, cari video-video berkenaan CL tu sume. lebih-lebih lagi pasal DNA. pehhhh rumit kot. sume kena ada imaginasi sendiri. dah lah daya imaginasi aku ni rendah =.=

***
Dan, ni dia video-video pasal DNA yang aku berjaya cari. harap korang dapat manfaat daripada entri aku ni =)


CL 10 - DNA Replication




CL 12 -  DNA Transcription




CL 13 - DNA Translation




CL 11 - DNA Repair




CL 14 - Regulation of Gene Expression



***
Untuk MES 2 pulak, tajuknya URTI kan. URTI tu adalah Upper Respiratory Tract Infection. dia cite pasal pesakit ni ambik sejenis antibiotic, tapi lepas tu antibiotic tu tak berkesan untuk merawat penyakit dia lagi. so, ada soalan-soalan sume dan kita kena jawab. kan ni MES.

So, aku nak tunjuk video pasal Mechanism of Antibiotic yang memang ada sangkut paut dengan kes ni. check this out~


MES 2 - Mechanism of Antibiotic



***
Ok, that's all for CL and MES. next entri, aku akan cite lebih lanjut pasal PBL.

Stay tuned~

4 comments:

Anonymous said...

salam kakak... eom tu susah tak? soaln yg msuk eom tu yg lecture notes sje ke @ lain2 mcm dri bku ke? thanks kak :)

kurakuraygslow said...

Wassalam. Tak susah mana kalau baca semua lecture notes, SLP, PBL, MES. Basically, apa yang masuk exam cuma apa yang ada dalam notes tu semua je.

. said...

Assalamualaikum, minta maaf nak tanya. Video yang di-share dekat entry ni dah takde lagi ke? Sebab dia tk muncul muncul pun.

kurakuraygslow said...

Dua video teratas je link tu You Tube dah removed.
- DNA Replication
- DNA Transcription

Video lain semua ada lagi.

Mungkin boleh taip sendiri DNA Replication dan Transcription kat You Tube. Mungkin ada keluar video yang orang lain upload.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails Related Posts with Thumbnails